شکار و لوازم آن در ادب فارسی.
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تبریز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده ابوالفضل قدیمی پور
- استاد راهنما احمد گلی یحیی آتش زای
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
شکار مهمّ ترین عامل برای بقای حیات انسان نخستین بود، امّا با گذر زمان و تحوّل در زندگی بشر اغراض دیگری نظیر تفریح و سرگرمی با آن توأم شد. آنچه از آثار ادبی فارسی در این زمینه بر می آید، بیانگر این نکته است که شکار نزد ایرانیان متمدّن همواره از آیین های تفریحی، تفنّنی و ورزشی بوده و به طبقه ی شاهان، بزرگان، درباریان و پهلوانان اختصاص داشته است، حال آن که در نزد سایر اقوام تا مدّت ها از ضرورت های ادامه ی زندگی به شمار می رفته است. در شعر فارسی بیشتر، قصاید مدحی و مثنوی های حماسی ـ غنایی عرصه ی طبع آزمایی شاعران در سرودن شعر شکار است. شالوده ی شعر یا متن نخجیرگانی شامل وصف زمان، مکان و چگونگی شکار، وصف ابزار، توصیف حیوانات شکاری، توصیف شکارچی و بیان نتیجه ی شکار است. تعداد معدودی از شاعران و نویسندگان ادب فارسی در آثار خود تصویر کاملی از این موضوع ارائه داده اند و دیگر شاعران آن را دست مایه ی مضمون پردازی ها و تصویر آفرینی های تغزّلی، حکمی، انسانی و عرفانی خود قرار داده اند. نثرهای تاریخی، داستانی و ادبی فارسی از دیگر عرصه های خلق موضوع شکار بوده است. این رساله کوششی است در باز نمایاندن موضوع شکار با تمامی ملزومات آن در کامل ترین نمونه های ادبی از این موضوع از آغاز تا دوره ی معاصر. کلمات کلیدی: شکار، ملزومات آن، ادبیات فارسی.
منابع مشابه
آوای خوش و بازتاب آن در ادب فارسی
با توجّه به شواهد فراوان در متون منظوم و منثورادب فارسی، می توان گفت که تمامی پدید آوردندگان آثارادبی، جلوههایی زیبا وماندگاری از قرآن کریم ومعارف بلند آن را انعکاس دادهاند، و برخی ازآنان، عمرخود را وقف خدمت به مکتب قرآن کرده و در این راه ازهیچ کوششی دریغ نورزیدهاند. تأکید رسول اکرم (ص) در بارۀ فضیلت آوای خوش (صورت حَسَن) و احادیثی که از آن حضرت نقل شده، سبب گردید، تا توجّه برخی از شاعـران و نوی...
متن کاملتمثیل روایی و انواع آن در ادب فارسی
چکیدهتمثیل یکی از مهمترین انواع ادبی است که جایگاه والایی را در ادبیات فارسی به خود اختصاص داده است. مثل، مثال و تمثیل در ادب فارسی به تبعیت از زبان عربی اغلب به جای یکدیگر به کار رفتهاند و هر یک نامی جدا و خاص خود را ندارند از این رو با پیچیدگی و گرهخوردگی خاصی در ادب فارسی رو بهرو هستند. تمثیل را در ادب فارسی از حیث ساختار می توان در دو بخش تمثیل توصیفی(تمثیل کوتاه) که از یک یا چند جمله ف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تبریز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023